تحلیل عکس منظره سبز:
در این عکس مبحث خطوط بسیار به چشم می خورد. خطوط موجود در عکس نیز ترکیبی از خط عمودی و افقی که خط مایل را می سازد می باشد و ترکیبیی از فضای گرم وسرد را به مخاطب القا می کند.نیمکتی که در عکس مشاده می شود به صورت خط مایل می باشد. هم چنین خط رودخانه نیز به صورت مایل می باشد. شیب و دامنه کوه در انتهای تصویر و درختان نیز به همین منوال می باشند. که نشان دهنده تحرک و پویایی و عدم ثبات در تصویر می باشند
درختان موجود در جلوی عکس به صوررت عمودی می باشند که نشان دهنده ایستادگی و مقاومت می باشد.
تحلیل عکس زعد و برق:
در این عکس که باز هم بر موضوع خطوط تاکید دارد، ما شاهد این هستیم که شهر به صورت یک خط افقی نمایش داده می شود که نشان دهنده آرامش، سکون و اعتدال است.
خطوط رعد وبرق هم به صورت عمودی است وهم مایل. خطوط عمودی نشان دهنده استواری و قدرت و مقاومت و خطوط مایل نشان دهنده خشونت و عدم ثبات و بی نظمی می باشد.در کل خطوط نامنظم در هر تصویری نمایانگر خشونت است.
تحلیل سرکار خانم دکتر زردار از این عکس: محاورت خطوط عمودی در کنار مایل، القای حس قدرت و تسلط رعد وبرق بر شهر و همراه بودن با خشونت می باشد.
تحلیل عکس خشم و هیاهو(جلد معروف کتاب بیشعوری)
در این عکس از ترکیب خطوط افقی و عمودی(مایل) به فراوانی استفاده شده است همان طور که بالاتر و در تحلیل عکس قبلی اشاره کردیم، خطوط مایل نشان دهنده خشونت و عدم ثبات و بی نظمی می باشد.هم چنین در عکس زاویه های تند(حاده) نییز دیده می شود که نشان دهنده خشونت و آشوب می باشد.
از این رو در تحلیل این عکس که ما نام خشم و هیاهو را بر آن گذاشتیم اینطور تحلیل می شود که این عکس بیان کننده انقطاع و بریدگی و ناراحتی یک فرد از یک جامعه مشوش و شلوغ و خشن و مضطرب می باشد.
انتخاب این عکس برای جلد کتاب ببیشعوری یک انتخاب خوب است چرا که به خوبی نشان دهنده رنجش فرد از سطح بالایی بیشعوری جامعه را بیان می کند.
تحلیل عکس هندوانه( تبلیغ اینترنت پر سرعت):
این تصویر در نگاه کلی گنگ و ناواضح استترکیب رنگ به کار ررفته در این تصویر رنگ های قرمز(به معنی مهیج) سفید(خنثی) و سبز ملایم است. این ترکیب ررنگ به خصوص ررنگ قرمز حس نشاط و سرزندگی ررا القا می کند اما به جهت آن که کم رنگ است، خیلی نمیتواند محرک بودن وسرعت را برای این تبلیغ اینترنت پر سرعت ایفا کند.
از سوی دیگر سیم های موجود در تصویر برای فهماندن موضوع اینترنت پر سررعت خیلی واضح و شفاف نیست
نظر خانم دکتر زردار در خصوص عکس: هندوانه حس ززندگی مدررن را نمیدهد بلکه تداعی کننده حس سنتی است.
در این تبلیغ ازز رنگ های نامناسب برای نشان دادن تکنولوژی استفاده شده است.
تحلیل تصویر کنگره کاخ و شهر مدرن:

کلیت تصصویر القا کننده ثبات و آرامش می باشد. در تصویر از خطوط عمودی بسیاری استفاده شده است که نشان دهنده ایستادگی، مقاومت و ثبات بنا می باشد.در تصویر از ترکیب رنگ زرد(برای ساختمان قدیمی) و آبی (برای شهر حدید و ساختمان های نو) استفاده شده است که به تعبیری ترکیبی از سنت و مدرنیته در مجاورت یکدیگر است.
در این تصویر، ساختمان قدیمی که در وسط تصویر است یک نقطه محسوب میگردد
تحلیل عکس پر و سنگ:

در این تصویر تضاد های مختلفی به چشم می خورد تضاد هایی اعم از: تاریک و روشن، سخت و نرم، نقطه و خط، سایه و روشن، ابر و خورشید، بزرگ و کوچک، زیاد و کم و تار و واضح
ررنگ بندی تصویر ترکیبی از سرد و گرم است(به کار گرفتن رنگ آبی دریا و خاکستری سنگ ها به منزله سرد و غروب آفتاب و رنگ زرد به منزله گرم)
پر در این تصویر یک خط است نه نقطه، چراکه وقتی ییک نقطه شروع به حررکت می کند تبدیل به خط می شود.
تحلیل عکس فولکس قرمز و زرد(دیجی کالا):

در این تصویر نیز ترکیب بندی از نوع تضاد وجود دارد.تضادی که ابتدا به ذهن می رسد همان خودروی قدیمی و جدید می باشد
هم چنین رنگ نیز تضاد دارد اما این تضاد، یعنی تضاد زرد و قرمز رنگی خوب و مطلوبی نیست
از نظر مفهومی این تبلیغ گنگ و نامفهوم است و نتوانسته به خوبی مفهوم سرعت در خرید کردن را ترسیم نماید
هم چنین در برجسته کردن متن نوشته اگر تاکید و رنگ قرمز را بر روی جمله سریع تر، به جای خرید باهوش قرار می داد بهتر می شد.
- ۹۶/۰۳/۱۶