آرمان تصویر

جایگاه تحلیل و ادراک بصری تصویر

آرمان تصویر

جایگاه تحلیل و ادراک بصری تصویر

اینجا محلی است برای ارائه تحلیل و ادارک بصری از تصاویر و مطالب ارائه شده در کلاس ارتباطات تصویری استاد سرکار خانم دکتر زردار در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
اعضای گروه:
محمد مهدی فروزان(سرگروه)
حسین محمدی سانیانی
عباده امین
مصطفی رنجبری
محمد حسن ثامنیان
مهدیار ساروخانی

  • ۰
  • ۰

محمد مهدی فروزان:

این فیلم دربردارنده انواع مختلف عناصر بصری می باشد به ویژه عناصر بصری اساسی نظیر نقطه و خط، سطح و حجم.

در نماهای اول جنگل و تعددادی درخت به صورت عمودی نشان داده می شود که به معنی ثبات و استواری و استحکام می باشد.

هم چنین نمایی از جنگل ها نیز درختان و طبیعت را به صورت خطوطی مایل نشان می دهد که حس پویایی و تحرک را به تصویر می کشد.

در نمایی آرامگاه فردوسی دیده می شود که از بالا می توان آن را یک حجم درنظر گرفت چرا که طول و عرض و ارتفاع آن به وضوح دیده می شود. مجسمه

فردوسی نیز در نمایی هم میتواند یک حجم باشد، و هم می تواند نقطه، از این جهت حجم است که می توان آن را یک جسم سخت در نظر بگیریم. و از جهتی نقطه است که در آن نما جلب توجه می کند

در نمایی دیگر خانه های روستای ماسوله نمایش داده می شود که در نمای بالای دوربین به صورت یک خط افقی است و بیان کننده  و آرامش و اعتدال است.

در نمایی تپه هایی از شن و یا تپه های کوهستانی پر درخت با حرکت تله کابین نشان داده میی شود که به صورت خطوط منحنی می باشند. این خطوط نیز یک حرکت سیال و مداوم را به تصویر می کشند به ویژه تپه شن ها

دریا در نمایی نزدیک به آب بیان کننده حجم است ودر نمایی دیگر که از بالا تر گرفته شده یک سطح صاف دیده می شود هم چنین بالن رنگی بر فراز ساحل کیش یک نقطه به حسابب می آید


قایق یا جت اسکی در دریا به صورت یک نقطه جلوه می کند زیرا توجه مخاطب را بر می انگیزد.

در آخر نیز این را باید گفت که پل خواجو در تصویر هم بیانگرر خط افقیی به معنای سکون و اعتدال پل در رودخانه و هم بیان کننده یک حجم با فضای منفی محصور در بین دیوار ها و کنگره های اسلیمی آن است.





مهدیار ساروخانی:
فیلم ایران
تصویر برداری به صورت هلی شات باعث این می شود که فضای بیشتر و کلی تری را به نمایش بگذاریم.جای گیری خطوط و نقاط در تصویر برداری مهم است که مثلا می بینیم در جایی که دوربین دارد از  تپه های کویر تصویر برداری میکند این خطوط مورب به صورت متناوب هر بار در نقطه ای از نقاط طلایی قرار می گیرند.
قرارگیری سوژه ی های اصلی در نقاط طلایی و گاهی در مرکز تصویر به صورت قرینه می تواند توجه را جلب آن اثر کند که این کار هم به خوبی در این مستند انجام شده است.
استفاده از خط افق برای نمایش گستردگی ها و نگاه کلی به منظره و به چشم آمدن زیبایی های نمای باز از دیگر فنونی است که به خوبی در این فیلم کار شده است.به عنوان مثال وقتی قایق دارد در دریا حرکت میکند ما در یک سوم بالایی تصویر خط افق را مشاهده می کنیم.
درختان خطوط عمودی را درست کردند که این موجب می شود که احساس قدرت و استواری را به بیننده دهد و غیر مستقیم بگوید که این جا سرزمین و مکان امنی برای گردش گری است.





مصطفی رنجبری:

در اولین نما تصویر پرسپکتیو و خطوط ھم گرا – درختان با خطوط ایستاده –
در دومین نما درختان چنار و کاج سر بھ فلک کشیده با خطوط ایستاده – در
سومین نما گل ھای قرمز بھ صورت نقطھ در تصویر - در چھارمین نما باد سبزه
ھا را تکان می دھد و خطوط صاف و افقی و حجم ایجاد میکند – در نمای بعدی
مقبره کوروش و فردوسی بھ صورت حجم دیده می شود چرا کھ در تصویر
دارای طول و عرض و ارتفاع است – در نمای دماوند سطح دیده می شود – در
تصویر کویر خط بالای تپھ ماھورھا و حجم دیده می شود – قایق در دریاچھ-
اسکیت باز و چترباز برفراز دریاچھ – زنان شمالی در مزرعھ چای – تلھ کابین
نقطھ دیده می شود – خطوط عمودی ستون ھای بلکن خانھ روستایی شمالی –
خطوط افقی سقف خانھ ھای شمالی کھ بر روی یکدیگر قرار گرفتھ اند- ردیف
ھای منظم بوتھ ھا در کاشان کھ بھ صورت خطی قرار دارند – دو خط موازی
در تصویر خانھ باستانی کاشان









سید محمد حسن ثامنیان:

در ابتدای شروع فیلم شاهد نخل های درختی هستیم که نمود خط های عمودی می باشد که بعمنی گرما و ارامش و سکون نسبی است . همچنین در دومین صحنه نیز این خط های عمودی وجود دارند ، همچنین قسمت بالای درخت که می شود گفت حکم نقطه را دارد و جلب توجه می کند.
در صحنه ی بعدی گل های قرمزی را نشان می دهد که در حکم نقطه هستند .
خوشه های گندم نیز نمایانگر خطوط مایل و مورب هستند که به معنی عدم ثبت و تحرک است.
در صحنه ی بعد نیز ما سطح هندسی را می بینیم که به شکل حوض نمایان شده است. آن اثر باستانی نیز هم بیانگر نوعی نقطه است و هم حجم هندسی دارد. سنگ زیر پای مجسمه ی فردوسی نیز همان خط عمودیست که نشان استحکام و مقاومت را دارد. شن ها نیز خطوط منحنی  هستند که تناوب را معنا می کند.
عنصر بصری حجم نیز به وفور در ساختمان های تاریخی دیده می شود که اکثرا حجم هندسی هستند،حجم منفی نیز در تصاویر ایوان ها می بینیم
موج های ناشی از قایق ها خط های مایل را ایجاد می کند و تحرک را نشان می دهد . همچنین عنصر بصری نقطه را ما در بالن و تله کابین به خوبی مشاهده می کنیم که جاب توجه می کنند.  از تله کابین همچنین می شود به عنوان حجم نام برد.
در دل طبیعت ساختمان های عمودی نیز به خوبی دیده می وشند که همان خط های عمودی هستند .
در صحنه ی آخر نیز آن پلی که در دریاست از خط افقی به کار گرفته شده و نمود سکون و آرامش است.





حسین محمدی سانیانی:


00:10 درختها: خطوط عمودی ، جاده: خط عمودی – 00:0000:10 گلها: نقطه

00:00 مزار فردوسی: نقطه
00:00 مزار فردوسی: سطح
00:00-00:00 مجسمه: نقطه – پایه مجسمه: حجم
00:00 قله: نقطه – خط افق: خط مورب
00:00 خط وسط شنها: خط عمودی – خط افق: خط افقی – شنها: حجم
01:00 شنها: سطح
01:00 درختان: سطح – خط افق: خط افقی
01:01-01:00 قایق: نقطه – خط افق: خط افقی
01:00 خط افق: خط افقی – خورشید: نقطه – آسمان: سطح
01:00 خورشید: نقطه
01:00 بوته ها: سطح
01:00 سبد: حجم
01:00 زمین: سطح – زنها: نقطه
00:00-00:00 تلکابین: نقطه
00:10 خانه: سطح – گلها: نقطه
00:10 سبد گل: حجم
00:00-00:00 دیوار خانه ها: سطح – خانه ها: حجم – گلها: نقطه – زنی که دست تکان میدهد: نقطه

گلها: نقطه
00:00 بوته ها: نقطه – ردیف بوته ها: خط مورب و عمودی
00:00 گلها: نقطه
00:00 سبد گل: حجم
00:00 گل: سطح
00:00 خطوط پنجره: خط عمودی و افقی – درختان: خط عمودی – نرده: خط عمودی و افقی
00:10 حوض: سطح – خطوط اطراف حوض: خط عمودی – شمشادها در دو طرف: حجم – قصر انتها: نقطه
00:01 حوض: خط
00:00 دریچه در پایین و بالا: حجم – ستونها: خط عمودی – نرده: خط عمودی و افقی
00:00 آب: سطح – قایق: نقطه
00:00 ساختمان ورزشگاه: حجم
00:00 خطوط اطراف زمین: خط عمودی و افقی – زمین بازی : سطح – بازیکنان: نقطه
00:10 آب: سطح – کشتی: نقطه – خط افق: خط افقی
00:01 آب: سطح – قایقران: نقطه – خانه انتها: نقطه – پنجره خانه ها: حجم
00:00 آب: سطح – آسمان: سطح – خط افق: خط افقی
00:00 پنجره ها: حجم – کل بنا: حجم – رود: سطح – دو طرف رود: خط مورب – آسمان: سطح


دریافت فایل کامل تحلیل حسین محمدی سانییانی
حجم: 92.8 کیلوبایت




عباده امین:

عنوان دیگری برای فیلم :قدرت ایران

به طور کامل این فیلم مثبت هستش واز عناصر بصری مثبت ساخته شده .

در ابتدای فیلم درختها روبرو هم دیگر قرار گذاشتند وبه شکل مورب هستند که نشان دهنده ای تحرک پویایی است .وکوهای که در انتهای راه به شکل خط عمودی دیده میشوند نشان دهنده ای ایستادن ومقاومت واستحکام وقدرت .

شاخه هتادن ومقاومت است .

ارامگاه :شکل مربع مستطیل داشت بیانگر استواری وپایداری ونظم

_شن های پیابون خط های منحنی گرفتند بیان (حرکت ومداومت وملاطفت وملایمت)هستند

_ووقت جنگل از بالا نشان داده می شود که درختان کنار هم نقطه ای های متعددی را در صفحه ای به وجود اورد ..

در تصویر دیگر همراه با درختان عمودی که نشان دهنده ای مقاومت و استحکام هستند ورشته های کوهای را میبینیم به به صورت خط افقی قرار گرفته انت که نشان دهنده ای ارامش و سکونت است

_دریا ابی را میبینیم که با خط افقی اسمان مقطوع شده اون خط بیانگر ارامش وسکونت است ودر همین عکس در نیم دریا یک قایق وجود دارد که مثل نقطه داخل عکس شده باعث جلب توجه تماشا گران هستش

_در جای دیگر بر روی ابهای دریا قایق میبینیم که به شکل خط مورب حرکت میکند نشان دهنده ای حرکت وپویایی هستش

_ابر های اسمون را که به صورت خط  افقی و عامودی در اسمان دیده شدند نشان دهنده

ای گندم را میبینیم با وزش باد وشکل خط مورب گرفتند نشان دهنده ای حرکت وپویایی وعدم ثبات است .ودر جای دیگر درختهای خط عمودی هستند نشان دهنده ای ایس ای

سکونت و استحکام و ارامش و هم تضاد دیده میشود (پرسپکتیو)در وسط تصویر یک خط افقی میبینیم

نشان دادن اعتدال و و وقار وارامش وتضاد تیره وروشن را نشان میدهد که پایین خط تاریک وبالا خط روشن است


  • ۹۶/۰۳/۲۶
  • محمد مهدی فروزان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی