آرمان تصویر

جایگاه تحلیل و ادراک بصری تصویر

آرمان تصویر

جایگاه تحلیل و ادراک بصری تصویر

اینجا محلی است برای ارائه تحلیل و ادارک بصری از تصاویر و مطالب ارائه شده در کلاس ارتباطات تصویری استاد سرکار خانم دکتر زردار در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
اعضای گروه:
محمد مهدی فروزان(سرگروه)
حسین محمدی سانیانی
عباده امین
مصطفی رنجبری
محمد حسن ثامنیان
مهدیار ساروخانی

۳ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تصویر1:باغ مبهم
این تصویر نقاشی از یک فضای قدیمی و بکر است. به نظر می‌رسد زمان این تصویر اطراف بهار و حدود اردیبهشت ماه باشد. این تصویر در ظهر و شاید ساعتی حدود ۳-۴ باشد. حوض وسط تصویر کهنه و قدیمی شده است و آب آن مشخصا مدتهاست عوض نشده است. همچنین چراغی در مقابل خانه روشن است درحالیکه در فضای این عکس -که روز است- نیازی به روشن بودن این چراغ نیست. با این تفاسیر -آب راکد حوض و چراغ بیهوده روشن- تا حدی میتوان به اهمیت ندادن صاحبان این فضای زیبا نسبت به امکانات موجود پی برد.
در این عکس به دلیل استفاده از رنگهای متنوع و جزئیات زیاد،چشم روی یک نقطه تمرکز نمی‌کند و دائما در نقاط مختلف عکس در نوسان است.
به نظر می‌رسد نقاش این تصویر قصد دارد از طریق درختان تار در پس زمینه ی تصویر درصدد القای نوعی حس ابهام یا رمز آلود بودن فضا به بیننده است.


عکس1








تصویر 2:چیپس فلفلی
این تصویر تمرکز ما را به طور خاص به سوژه متمرکز می‌کند به طوری که چشم هیچگاه از محدوده ی سوژه فاصله نمی‌گیرد.
زمینه ی سفید و رنگ تند قرمز، به خوبی حس طراوت، تازگی و تندی فلفل را منتقل می‌کند.
همچنین نحوه پراکنده شدن تکه های فلفل حس حرکت و تردی را القا می‌کند. این عکس سرشار از حرکت است به طوری که می‌توان قبل و بعد آن را به طور کامل متصور شد.

تصویر2








تصویر 3:کودک هندی و برادرش
اولین واژه ای که با دیدن این تصویر به ذهن متبادر می‌شود «فقر» است. همچنین مفهوم ایثار که در نگاه دو کودک وسط تصویر مشهود است.
احتمالا این تصویر مربوط به کشور هند باشد که در آن پدیده ی تقابل طبقات مختلف اقتصادی و زاغه نشینی بیش از دیگر نقاط جهان مشهود است.
انسانهایی که در حاشیه ریل راه آهن زندگی میگذرانند و حتی کفشی برای پوشیدن، لباسی برای پوشیدن، غذای کافی برای خوردن و یا مسکنی مناسب برای زندگی ندارند.
فاصله اندک میان زاغه ها با ساختمان هایی که برای طبقات متوسط فراهم آمده اند، همچنین سه خطه بودن ریل راه آهن که نشان از عبور دو نوع قطار از این ریل و وجود امکانات گسترده است، گویای شکاف طبقاتی بسیار در این کشور است.
این تصویر نمودی از یک کشور در حال توسعه و درحال گذار به سوی سرمایه داری است. همچنین وجود درختان کم در عکس نشان از صنعتی بودن این کشور است.






تصویر ۴:قبرستان ضایعات
این تصویر بسیار مبهم، دیریاب و دارای جزئیات بسیار است‌. تمرکز چشم در این عکس نیز هیچگاه ثابت نیست و چشم همواره بر روی تصویر حرکت می‌کند. اشیاء در این تصویر مبهمند. اما آنچه میتوان از تصویر دریافت زباله ها و ضایعات است که در سراسر فضای تصویر پراکنده اند. به نظر می‌رسد عکس مربوط به مقصد زباله های بسیاری باشد.
در نزدیکی ما، یک کفش کودکانه با طرح گلهای آن دیده می‌شود که‌ می‌توان گذشته این کفش و صاحب آن را متصور شد.
همچنین در پس زمینه تصویر، یک شیء مبهم به چشم می‌آید که به شمایل و بدن یک انسان شباهت دارد اما وضوح مورد نیاز را ندارد


  • محمد مهدی فروزان
  • ۰
  • ۰

تصویر 5( قایق ها)

این تصویر نشان دهنده تعدادی قایق در یک دریا یا دریاچه است.با توجه به جهت های مختلف آن ها به نظر می رسد که آن ها یا در حال غرق شدن هستند یا در اثر موجی که لحطاتی قبل تر وجود داشته یا باد در حال تکان خوردن می باشند

ترکیب رنگ در این تصویر، غلبه رنگ زرد و نارنجی می باشد که هر دو رنگ های گرمی هستند،اما رنگ اطراف(دریا) آبی بوده و یک فضای سردی را به ذهن مخاطب منتقل می کند.

بخشی از بادبان قایق جلویی وجود ندارد، گویا در اثر طوفانی که قبل تر وجود داشته و اکنون رد شده است، از بین رفته باشد

در اصل این تفسیر می تواند بیان گر شرایط ( آرامش بعد طوفان) باشد، اما در تفسیری دیگر با توجه به رنگ تیره انتهای تصویر می توان گفت که شرایط تصویر،( آرامش قبل از طوفان) می باشد و می توان نتیجه گرفت که تصویر نشان دهنده زندگی آرام جاری و در انتظار یک طوفان می باشد.

سبک تصویر، سورئال است یعنی فرا واقع گرا است

  • محمد مهدی فروزان
  • ۰
  • ۰

ا






مفهوم خط  و نقطه

  • محمد مهدی فروزان